VEH wil verplichte opgave studieschuld bij hypotheekaanvraag

Geplaatst op: 01-02-2016, 12:11:00

Vereniging Eigen Huis wil dat studieschulden in het vervolg verplicht worden geregistreerd door het BKR om te voorkomen dat hypotheekaanvragers hun schuld verzwijgen. VEH wil dat de NHG de regels op dit punt aanpast.

De vereniging wil met de maatregelen voorkomen dat klanten een duurder huis kopen dan zij eigenlijk kunnen betalen met hun schuldlasten. Sommige adviseurs maken volgens VEH gebruik van een truc bij het berekenen van de maximale hypotheek bij klanten met een studieschuld. Volgens de regels van NHG telt namelijk een een financiële verplichting die een jaar of later na het afsluiten van een hypotheek begint niet mee bij het berekenen van de maximale hypotheek. VEH wil dat NHG die regel aanpast. Mensen met een studieschuld kunnen het uitbetalen daarvan namelijk tijdelijk opschorten, waardoor de aflosverplichting pas later dan een jaar na het ingaan van de hypotheek kan beginnen.

VEH roept nu minister Bussemaker en de Tweede Kamer op om de registratie van studieschulden alsnog bij het BKR onder te brengen, omdat een geldverstrekker dan altijd de mogelijkheid heeft om de financiële verplichting die de studieschuld met zich meebrengt op te sporen. De vereniging waarschuwt voor betalingsproblemen als de studieschuld niet wordt meegewogen in het hypotheekadvies.

Bron: www.amweb.nl van 1 februari 2016